Waarom sporten ook verslavend kan zijn

Steeds vaker zie ik op social media berichten over mensen die de gezonde levensstijl maar overdreven vinden en die zeggen dat een paar kilootjes extra mooier is dan slank. Bij een gezonde levensstijl hoort naast eten ook regelmatig beweging. Wanneer je regelmatig sport zal je vaak de vraag krijgen of je niet te veel en te vaak sport. Als ik mensen vertel dat ik normaal gesproken 3 tot 5 keer per week sport krijg ik vaak verbaasde gezichten te zien, maar waarom eigenlijk?

 

Fanny hardlopen

 

Vroeger vond ik het begrip sport maar grote onzin. Als kind vond ik het leuk om te dansen en te zwemmen, maar als puber deed ik niet veel op sportief gebied. Een of twee keer per week verplicht naar de jeugdfitness, wat een (ahum) feest vond ik dat. En dan moest ik er ook nog een kwartier heen – en terug – fietsen. Als sporthater denk je nou eenmaal bij de gedachte aan een rondje hardlopen of een lesje yoga dat het saai en vermoeiend is.

Nooit had ik gedacht dat ik ooit voor mijn plezier aan het sporten zou gaan. Toch is sporten mijn hobby, ontspanning en rustpunt geworden. Ik maak er echt mijn hoofd leeg en hoef aan niks te denken. Net zo ontspannend als een rustgevend bad of een film kijken op de bank. Daarnaast zorgt sporten ervoor dat je meer energie krijgt en je je fitter voelt. Je zult eerder de fiets pakken in plaats van de auto of de trap in plaats van de lift. Sporten zie ik totaal niet als verplichting, maar als iets dat ik mag en kan doen. Het is een goede reden om de deur uit te gaan.

 

Stappenplan om van sport te gaan houden

  1. Kies een sport uit die bij je past.
    • Solo of in een team?
    • Kracht, cardio of allebei?
    • Vaste of variabele tijden?
    • Hoe vaak sporten?
  2. Geef jezelf de tijd om te wennen. Hoe beter je wordt in de sport, hoe leuker het wordt.
  3. Bouw het aantal keer in de week op. Begin niet meteen met elke dag sporten, maar met één of twee keer. Bouw het aantal op als je wilt.
  4. Neem rustdagen. Elke dag intensief sporten is niet goed voor je lijf, in beweging blijven wel. Een wandeling buiten kan altijd.
  5. Plan je sportmomenten. Blok deze tijdstippen in je agenda, ook als je een solosport gaat doen. Zie het als een afspraak met jezelf die je niet wilt missen.