Mijn weg naar gezondheid

De vraag ‘wat eet ik dagelijks’ is mij al regelmatig gevraagd. Toen ik vorig jaar begonnen ben met gezond eten, at ik anders dan nu. Dit komt mede door een andere baan, maar ook doordat ik steeds meer mijn eigen weg in gezond eten vind.

 

Vroeger

Als blijvende gewoonte van mijn studententijd leefde ik vooral op belegde witte broodjes, luxe koeken en tussendoortjes, maaltijden uit pakjes – kip tandoori was favoriet – en pasta met tomatensaus. Daarbij dronk ik altijd allerlei niet-verse sapjes en soms frisdrank. Af en toe at ik wat fruit, maar veel zal het niet geweest zijn. Ik consumeerde veel suiker, vlees en tarwe. Daarbij had ik ook vaak geen tijd voor een ontbijt, ik lag liever in bed.

 

Vorig jaar

Op vakantie in Griekenland aten ik en mijn vriend twee keer per dag ‘buiten de deur’. Ik at waar maar zin in had: veel vlees, pasta, friet, pizza en zoete tussendoortjes. Op een gegeven moment had ik totaal geen zin meer om te eten. Toen ik mezelf thuis woog snapte ik mijn lichaam nog beter – ik was in de vakantie 2 kilo aangekomen. Vergiftiging kan ik het ook wel noemen. Ik heb toen mijn voedingspatroon van de een op andere dag radicaal omgegooid. Ik hield me streng aan de regel om niet meer te eten na 8 uur ‘s avonds, zodat mijn lichaam in de uitrustmodus kon gaan. Mijn gemiddelde doordeweekse dag zag er toen ongeveer zo uit:

 

voedingsschema

 

Heden

Door mijn werk heb ik onregelmatige diensten en daarbij ook onregelmatige pauzetijden, waardoor ik geen vaste tijdstippen heb om te eten. Mijn ‘dieet’ bestaat tegenwoordig vooral uit veel fruit, (te weinig) groentes, sojayoghurt of Griekse yoghurt, noten, kaas en pure chocolade. Ik ben vaak een beetje lui in het voorbereiden van maaltijden, waardoor ik over het algemeen veel losse stuks fruit & groentes eet met een stukje kaas of een eitje. Maar wanneer ik zin heb in iets minder gezonds, dan geef ik daar gewoon aan toe en geniet ik ervan!

 

foto (19)