Het plannen van een gezonde levensstijl

Sommige mensen kunnen prima zonder planning, voor veel anderen is dat meestal wat lastiger. Wanneer je niets plant, grijp je makkelijker naar een ongezonde maaltijd of sla je makkelijker je uurtje sporten over. Ik geef je tips voor het plannen van een gezonde levensstijl.

 

Een handig hulpmiddel voor dit probleem is een weekplanning waarop je schrijft wat je ongeveer gaat eten en wanneer je gaat sporten die week. Leg de planning naast je agenda, dat werkt het makkelijkste. Enkele tips:

1. Ben eerlijk tegen jezelf. Ga geen onrealistische doelen stellen, maar zoek ook geen slecht excuus om je niet aan de planning te houden. Soms heb je behoefte aan een avond Netflix en de andere keer kan je beter de sportschool in.  Bedenk dat sporten ook leuk moet zijn en voor ontspanning kan zorgen.

2. Schrijf op wanneer je niet thuis eet, maar bijvoorbeeld op het werk of school. Bedenk of je zelf je maaltijd meeneemt of ergens je eten haalt.

3. Voorbereiding ofwel mealprepping. Je hebt opgeschreven wanneer je een maaltijd meeneemt, nu is het nog belangrijk dat je het optijd maakt – bijvoorbeeld een dag van tevoren. Kies op de meeneemdagen voor maaltijden die je makkelijk op kunt eten en mee kunt nemen.

4. Maak maaltijden dubbel. Als je op maandag iets eet, kan je dinsdag of woensdag nog een keer hetzelfde eten. Scheelt tijd, je hoeft immers minder vaak te koken op deze manier.

5. Een keer afwijken is oké. Geniet extra van je verwenmomentje, dan is er niks aan hand.

 

Eetschema planning
Eetschema planning