Food prepping voor beginners

Iedereen kent het moment wel: je staat thuis in de keuken en je hebt niks fatsoenlijks te eten in huis. Dit is het moment dat  de frietpan aangezet wordt of de chocoladerepen uit de kast komen. Met een beetje voorbereiding kan je deze momenten voorkomen, namelijk door food prepping – ofwel voorbereiding van eten.

 

Regelmatig maak ik, als ik kook, een extra grote portie en vries deze dan in. Een aantal dingen smaken uit de vriezer nog (bijna) net zo lekker als vers. Het eten moet natuurlijk nog wel ontdooid worden, dit kan makkelijk in de oven of in een pan.

 

En, wat maak je dan vooraf?

Dit zijn een aantal voorbeelden in verschillende categorieën, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.

  • Groenteburger: een groenteburger is in een mum van tijd opgewarmd in een pan. Beetje saus en (dieprvries)groente erbij en klaar is kees!
  • Pannenkoeken: invriezen per stuk en opwarmen in een pan. Lekker met (diepvries)fruit en een dot jam.
  • Appel-bananenbrood: bananenbrood staat garant voor een heerlijk ontbijt, lunch of diner. Wel voor het invriezen in plakjes snijden.
  • Bliss balls met citroen: een heerlijk energiebommetje van noten en rozijnen en dadels, zo’n bliss ball. Of gewoon voor bij de koffie.
  • Pompoensoep: heerlijk warme soep is zo geregeld. Vries de soep in kleine porties in en warm ze met een beetje water in een pan op.
  • Gesneden fruit in alle soorten: bevroren fruitstukjes kan je gebruiken in je pap, smoothies of gewoon koud opeten als je verfrissing nodig hebt.
  • Gesneden groente in alle soorten: hoef je alleen nog maar te garen door te koken of stomen. Sommige soorten zijn ook heerlijk in je groene smoothie.