Als veganist op safari in de supermarkt

Sommigen van jullie zullen misschien gelezen hebben dat ik de opleiding Natuurvoedingsadviseur volg. Als schoolopdracht moet iedereen een presentatie geven over een zelfgekozen onderwerp. Ik heb gekozen voor een onderwerp die dicht bij mezelf ligt: de vraag ‘Hoe doe ik als veganist boodschappen in de supermarkt?’ stond centraal. Ik kan me voorstellen dat boodschappen doen voor beginnende veganisten als een soort safari voelt, daarom neem ik jullie mee op mijn wekelijkse wandeltocht door de supermarkt.

 

 

Hierboven zie je de diavoorstelling die hoorde bij mijn presentatie, hieronder de bijbehorende uitleg.

  1. Waarom veganistisch?
    • Hier schreef ik eerder al een blog over. Mijn voornaamste redenen zijn om dierenleed tegen te gaan en om de inefficiëntie van ons huidige te voedingssysteem verminderen.
  2. Wat eet een veganist?
    • Als je vanuit de natuurvoeding kijkt dan verschilt het eetpatroon van een veganist niet veel van een niet-veganist. Wat verschilt is het feit dat een veganist geen vlees, vis, eieren en zuivel consumeert. In plaats hiervan consumeren ze dan plantaardige zuivel en extra eiwitbronnen als noten, tofu en bonen. Verder is een B12-supplement ook altijd aan te raden.
  3. Persoonlijke checklist (bij het maken van een voedselkeuze)
    • Is het product veganistisch?
    • Wil ik een gezond of ongezond product?
    • Komt het product uit de regio, ofwel Nederland?
    • Is het biologisch verkrijgbaar?
  4. Waar doe ik boodschappen?
    • Ik kom bij meerdere winkels, omdat er overal een ander aanbod verkrijgbaar is. Bij de Albert Heijn kom ik voor mijn dagelijkse boodschappen. Daarnaast kom ik regelmatig op de weekmarkt, bij de Jumbo en bij de Ekoplaza.
  5. Rondje supermarkt
    • Groente & fruit: startpunt in elke supermarkt, op deze afdeling ligt mijn mandje al voor driekwart deel vol.
    • Vers koelschap: voorverpakte en gesneden groentes, vers bladerdeeg, groentespreads, hummus, etc.
    • Vlees & vis: zoek naar de vega-afdeling met tofu en veganistische vleesvervangers.
    • Droogwaren: ingeblikte bonen, tomaten in sap, sauzen, olie, rijstwafels, pindaas, jam, havermout, chocolade, etc.
    • Brood: veel soorten broden, broodjes, pitabroodjes.
    • Zuivel & voorverpakt vlees & kaas: plantaardige boter, melk & yoghurt, bij AH boterhamworst van de  Vegetarische Slager, bij Jumbo Wilmerburger-kaas.
    • Dieetschap: bijzondere meelsoorten, tussendoortjes, superfoods, etc.
    • Diepvries: nog meer groente & fruit, friet, sorbetijs & ander veganistisch ijs zoals Prof Grunschnabel, bij grotere AH’s en Ekoplaza kroketten & bitterballen van Vegetarische Slager.
  6. Veganisten eten niet alleen maar sla
    • Na het zien van al mijn recepten voor veganistische taarten hoef ik jullie daar natuurlijk niet meer van te overtuigen. 😉